Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dead Island

 Co to je?

Když polské studio Techland v roce 2006 přivezlo na videoherní výstavu E3 apokalyptickou zombie akci Dead Island, nevzbudilo mnoho pozornosti. Akcí se zombíky jsou mraky, a tak se zdálo, že počin polské společnosti, jinak známé hlavně díky sérii Call of Juarez, zapadne. Poté se projekt odmlčel, vývojáři v klidu pracovali, a to nakonec přineslo své ovoce. V únoru letošního roku světem proletěl nezapomenutelný trailer, který podnítil zájem fanoušků na maximum. Nyní už můžeme s klidem potvrdit, že se na Dead Island nejen skvěle kouká, ale také se báječně hraje.

Braaaaaaaaaaaaaaaaaaaainsssssss

Můžete si vybrat jednoho ze čtyř hrdinů s předem danými vlastnostmi
Můžete si vybrat jednoho ze čtyř hrdinů s předem danými vlastnostmi

Prázdninový resort Banoi je místem, kam se sjíždí bohatí turisté z celého světa, aby zde rozvalili své pupky, nechali se namazat opalovacím krémem a pobavili se při popíjení drinků na baru. Z rozmařilých návštěvníků vás rozhodně bude nejvíce zajímat čtveřice hrdinů, z nichž můžete vybrat hlavní postavu. Zvolit můžete Xian Mei, dívku z Číny, kde jejího otce ve službách zákona zabili gangsteři. Tatínek ji ještě před svou smrtí naučil, jak používat sečné zbraně. Druhou něžnou kráskou do party je Purna, bývalá policistka ze Sydney se nyní živí jako nájemná bodyguardka. Purna se specializuje na střelné zbraně.

Dvě milé ženy doplňují dva ostří hoši. Sam B je rapper, jehož kariéra se točí pouze kolem jedné úspěšné písničky. Jeho zpěv moc nevyužijete, za to vás ale bude zajímat, že se Sam B vyzná v tupých zbraních. Texasan Logan se zase chlubí vrhačskými dovednostmi. I on si prožil chvíle slávy jako jedna z hvězd NFL, avšak sportovní kariéru mu zkazila autonehoda, při které v opilosti zranil nevinnou dívku. Ať už si z pohnutých osudů vyberete jakéhokoli hrdinu, čeká vás krátké rozkoukání v hotelovém komplexu, kde se seznámíte se základním ovládáním. Jakmile vyjdete ven, spatříte apokalypsu. Zombíci jsou všude a mají hlad.

Hlavička, nožička, ručička a krvavá žebírka

Zombíci jsou i zblízka dostatečně sexy
Zombíci jsou i zblízka dostatečně sexy

Hned po prvním útoku nemrtvých zjistíte, že tato first-person akce s RPG prvky je silně zaměřená na souboje nablízko. Tvůrci už od začátku slibovali velkou variabilitu zbraní. Používat tak můžete prakticky všechny myslitelné předměty, na které kolem sebe narazíte. Klidně můžete ze zdi vytrhnout trubku, sebrat pádlo od lodičky nebo vzít pouhý klacík a s tímto vybavením se vrhnout na skvěle zpracované nemrtvé. Zombíci vypadají i zblízka báječně, s jednotlivými modely se autoři vyřádili. Někteří nepřátelé vám běží vstříc, jiní zákeřně čekají ve skupině a zaútočí, až když se sami přiblížíte. Nemrtvé lze zabíjet i na efekt, tu urazíte ruku, onde nohu a ze zprvu slušně vypadajícího zombíka je invalida, který se topí v kaluži krve. Model poškození přináší radost z každého dobrého zásahu. Postavy navíc skvěle řvou a vydávají další příšerné zvuky.

V boji jsou samozřejmě nejúčinnější údery na hlavu. Pokud seženete kvalitní nůž nebo mačetu, snadno přetnete krk a oddělíte hlavu od těla. Později se setkáte i se střelnými zbraněmi, jenže nábojů je nedostatek, a tak se ze hry rozhodně nestane klasická střílečka, což je dobře. Přestože je zbraní skutečně mnoho, nakonec to s nimi není jednoduché – rychle se opotřebují. Obyčejný klacík vydrží několik ran a můžete jej zahodit. Alternativou je oprava, stačí najít vhodný stůl, chvíli klidu a zbraň snadno uvedete do původního stavu. Trochu nepochopitelné je, že za svou vlastní práci platíte. Zpestřením je možnost zbraně vylepšovat podle dostupných návodů, třeba k baseballové pálce přidáte pár hřebíků a hned má větší účinnost. Můžete být ale i o hodně kreativnější!

Zachraň nás, ale prvně najdi mého plyšového medvídka

Za získané zkušenostní body můžete vylepšovat tři stromy schopností
Za získané zkušenostní body můžete vylepšovat tři stromy schopností

Dead Island se rozsáhlými možnostmi úprav zbraní inspiroval u série Dead Rising, vaše práce v herním světě pak připomíná Fallout 3 v odlehčené podobě. Ostrov Banoi je otevřený, limitováni jste jen některými omezeními, jinak si můžete chodit, kam se vám zachce a dělat, co se vám zlíbí. Vyrážet jen tak za zombíky vás asi brzo přestane bavit, a tak je hlavní náplní plnění nejrůznějších úkolů, z nichž některé posunují i hlavní dějovou linku. Jednou hledáte ztracený náhrdelník, podruhé eskortujete zoufalou dívku do bezpečí základny a potřetí opravujete zdroj energie pro další přeživší. Náplň úkolů je rozmanitá a nutí vás odhalovat herní svět, aniž by se dostavil stereotyp.

Prostředí rozlehlého tropického ostrova, kde se budete v jednotlivých aktech přesunovat, je velmi atraktivní. Prostředí působí živě, zombíci se stále rodí a lokace obnovují, což ve výsledku není úplně správně. Stačí totiž na chvíli odejít a všichni nemrtví jsou zpět, znovu se objeví rovněž různé lékárničky a peněženky plné dolarů. Sice tak máte zajištěné nové zkušenosti, které po posunu na další level můžete investovat do tří stromů dobře připravených schopností (asi nejvýznamnější RPG prvek), hra ale brzkým respawnem zombíků i věcí nepůsobí realisticky.

Dej si energy drink a zakousni jablko

Zombie chuligán na mě čekal na střeše benzinky
Zombie chuligán na mě čekal na střeše benzinky

Smrti se nemusíte obávat ani vy sami, pokud vás nepřátelé oddělají, za několik vteřin se vrátíte zpátky. Navíc umřete jen v případě nerozvážnosti, jinak můžete od zombíků odběhnout (většina z nich vás nedostihne) a najít energy drink nebo ovoce, které energii doplní. Většinu problémů pak vyřeší spuštění módu zuřivosti, v němž v černobílém provedení snadno zlikvidujete i silnější protivníky. Pro větší zážitek zkušenějších hráčů by možná neškodilo smrt více penalizovat.

Hra je tu a tam proložena animací, které, jak už víme z mnoha trailerů, autoři umí velmi dobře. Ovšem samotná grafika už takové orgie nenabízí. Ano, některé pohledy na resort zalitý slunkem jsou skvělé, jenže zblízka odhalíte slabější textury nebo jiné drobnější grafické chybky. Vrcholem práce Techlandu určitě byly modely zombíků, naopak u NPC se trochu šetřilo, a tak třeba mimika postav má k dnešní špičce daleko. Slabě působí také auta, ve stylu Carmageddonu si zajezdíte ve vozech, které se od sebe příliš neodlišují. Zde jistě šlo použít více modelů a jízdu dále zatraktivnit, srážení chodců nestačí. Zklamáním je i model destrukce dalších automobilů.

Společně proti zombíkům

Vozidla mají vždy dostatek míst pro několik jezdců, což naznačuje, že jsou ideální možností, jak se přesunovat s celou partou. Dead Island skutečně nabízí kooperaci, jednoduše se mohou spojit až čtyři hráči, a tak se spolu pobavit. Společně s kamarády se jistě vyřádíte, nejde ale o lákadlo, které by nabídlo o mnoho více než singleplayer. I sami si rozlehlý herní svět, v němž můžete klidně strávit více než třicet hodin, parádně užijete. Uvidíme, co multiplayeru přinesou plánovaná DLC, na cestě je již survival mód, jenž bude určitě zpestřením.

Dead Island potřebuje dotáhnout i v několika dalších prvcích, zmiňme ještě mizerně řešený inventář a přepínání zbraní. Na konzolích takto jistě snadno funguje, avšak na PC s myší je přepínání zbraní v boji dosti krkolomné. Stejným slovem lze hodnotit i otevírání různých kufrů, skříněk a košů. Většinou v nich najdete alespoň pár drobáků, jejichž zisk je bohužel vykoupen zdlouhavým otevíráním, jež rovněž mělo být intuitivnější. Věřme tak, že autoři podobné nedostatky ještě vyladí. I v současné podobě je ale Dead Island vynikající oddechovou akcí, která se hraje báječně.

VERDIKT

„Dovolenou na ostrově Banoi můžeme doporučit. Techland vytvořil skvělou akci, která vám v atraktivním herním světě přinese čirou radost z fyzického násilí. Pohled na zkrvavené zombíky snadno přebije i drobnější nedostatky.“